رابطه متقابل ریتم و میزانسن در تله فیلم (با مطالعه موردی تله فیلمهای پخش شده از شبکه نمایش در سال ??)
پایان نامه
- سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
- نویسنده سیدمهدی نوابی قوام ابادی
- استاد راهنما علی رجب زاده طهماسبی محمود اربابی
- سال انتشار 1393
چکیده
چکیده روند پرشتاب تولید انبوه فیلم های تلویزیونی ، از یک سو و کمبود پژوهشهای مبنایی در مورد نقش ماهیت ساز ریتم در میزانسن در تلویزیون، از سوی دیگر، موجب آن شده است تا سازندگان آثار توجه کافی نسبت به قابلیت ریتم میزانسنی در آثار تله فیلمی تلویزیون نداشته باشند. در حالی که در رابطه متقابل ریتم و میزانسن این الگوی ریتم است که با تغییر در تمپو ماهیت اصلی میزانسن را میسازد. در واقع ریتم می تواند با تاثیری که بر میزانسن میگذارد و با دخل و تصرفی که برحسب الگوی حساب شده یا آزاد و نمودار متغییر تمپو در زمان و فضا ایجاد میکند، درجات گوناگون ویژگی لحن و حال و هوای متن را آنچنان ارائه نماید که مخاطب را در خلال لذت تجربه ریتمیک فیلم، به اعتباری فهم معنا برای او آسانتر صورت گیرد. لذا در این پژوهش، محقق با روش توصیفی و تبیینی ویژگیها و شاخصههای الگو و تمپو به عنوان شاکلهی ریتم میزانسنی همچنین نقش کاربردی مولفه های ریتم ساز در ارتباط متقابل ریتم و میزانسن را در جهت تاثیرگذاری بیشتر معنا بر مخاطب مورد مطالعه قرار داده و داده های بدست آمده را بر اساس دو روش علی و توصیفی مورد تبیین ، تجزیه و تحلیل قرار داده است. مشاهده و مطالعهی موارد نمونه نیز، نشان داد که در فیلمهای تلویزیونی غالباً به شیوههای سطحی از ریتم میزانسنی استفاده میشود و بسیاری از ظرفیتها و کارکردهای کارگردانی ریتم مورد بیتوجهی سازندگان این آثار قرار میگیرد. در این تحقیق، نگارنده به این نتیجه رسیده است که برای استفاده ی مناسب و خلاقه از ریتم میزانسنی به عنوان عنصری مهم و اثرگذار در افزایش کیفیت فیلم های تلویزیونی، سه جنبه اساسی نقش دارد: 1) اساس هر ترکیببندی یا میزانسن، هارمونی است. حال برای گذر از هارمونی به ریتم پویا بایستی ترکیب هارمونیک با حفظ ماهیت فرمی خود به لحاظ، جهت و زاویه، بزرگی و کوچکی، فاصله و رنگ بر طبق الگو و تمپوی مختص بخود تغییر کند، تا به طور نسبی یک ریتم پویا که در ذات خود هارمونیک است را پدید آورد. 2) لایهبندی عناصر در ترکیببندی ریتمیک میزانسن بر اساس سه مولفه الف) کنتراست، ب) درجه وضوح و ج) پرسپکتیو بر طبق الگو و تمپوی خاص صورت میپذیرد تا درجات متغییر انرژی بصری بر هر عنصر تحمیل گردد و این مهم باعث حرکتی چرخشی مداوم در میزانسن که همانا ریتم پویاست میگردد. 3) استفاده از حرکاتی که در بنیان دارای ریتم هستند تمهید مناسبی است برای رسیدن به ریتم آزاد میزانسنی در تله فیلم. واژههای کلیدی: ریتم، تمپو، میزانسن، تله فیلم (فیلم تلویزیونی).
منابع مشابه
اثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملاثر بربرین در تنظیم آستروسیتهای Gfap+ ناحیه هیپوکمپ موشهای صحرایی دیابتی شده با استرپتوزوتوسین
Background: Diabetes mellitus increases the risk of central nervous system (CNS) disorders such as stroke, seizures, dementia, and cognitive impairment. Berberine, a natural isoquinolne alkaloid, is reported to exhibit beneficial effect in various neurodegenerative and neuropsychiatric disorders. Moreover astrocytes are proving critical for normal CNS function, and alterations in their activity...
متن کاملتاثیر عامل تدوین در روایتگری تله فیلم ( فیلم بلند تلویزیونی ) با مطالعه موردی تله فیلم " گامی در تاریکی "
تصویر متحرک و تدوین عناصر اساسی تشکیل دهنده ی بیان فیلم هستند. تله فیلم به عنوان یک پدیده ی نسبتا جدید ( با عمر تقریبی 48 سال ) از این دو عنصر اصلی تشکیل شده است. مهمترین علت ساخته شدن یک فیلم داستانی یا تله فیلم روایت کردن داستان می باشد. این پژوهش با پرداخت به تاثیر عامل تدوین(به عنوان یکی از دو عنصر اصلی تشکیل دهنده تله فیلم) در روایتگری تله فیلم، در صدد پاسخ گفتن به دو پرسش محوری است: 1-...
15 صفحه اولبازنمایی اقتصاد خانواده در تله فیلم های شبکه دو سیما
این پژوهش با هدف مطالعه و بررسی بازنمایی اقتصاد خانواده، ابتدا، پنج محور برای اقتصاد خانواده ارائه داده و سپس بازنمایی اهم مقوله های این محور ها را در تله فیلم های تولیدی شبکه دو سیما که در سال1390 تولید و پخش شده اند، تحلیل محتوای کیفی کرده است. در 92درصد از تله فیلم های مورد بررسی «تلاش برای کسب درآمد»؛ در 31درصد «مشاغل خانگی»؛ در 15درصد «تولید خانگی برخی مایحتاج خانواده ها» (به جز غذای روزان...
متن کاملبررسی نقش میزانسن در بازنمایی شخصیت در تله فیلم های ایرانی
میزانسن به عنوان یکی از کلیدی ترین مفاهیم سینما نقش بسیارمهمی در بازنمایی شخصیت دارد. ترکیب عناصر مختلف درون کادر، در کنش و واکنش متقابل با دوربین مفهوم پویایی را خلق می کنند که به نحو موثر و قدرتمندی می تواند جنبه هایی از شخصیت را به گونه ای کاملا بصری به مخاطب انتقال دهد. میزانسن مجموعه ای از تکنیک هاست که قدرت بیانی فوق العاده ای در به تصویر کشیدن ذهنیات و دنیای درونی کاراکترها دارد؛ اما در ...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
سایر - دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023